Energie-telemarketeers hanteren geraffineerde verkoopmethodes

Foto: Illustratie / Jules Calis

“Goedemiddag meneer, u spreekt met Sjoerd* van het Beheer en Collectief Nederlandse Energie*. Ik bel u mede namens de ACM en de BAG, omdat u in januari een brief heeft ontvangen over de zakelijke energie die u afneemt op uw woonadres wat sinds 1 januari verboden is. Als u dit niet voor het einde van het jaar aanpast ontvangt u hiervoor een hoge boete.  Nu bellen wij u omdat de BAG ons heeft ingeschakeld om dit voor u op te lossen, dus als u wilt kunnen wij dit nu meteen voor u regelen.”

Veel zzp’ers, zelfstandigen en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf hebben wel een of meerdere malen te maken gehad met bureaus die op een geraffineerde manier energiecontracten aan de man proberen te brengen. Een telefonist steekt van wal met een lang verhaal dat van een scherm lijkt te worden gelezen en waar maar geen einde aan lijkt te komen. De bureaus beloven de ondernemer een voordelig energiecontract, dat echter in veel gevallen bijna nooit waargemaakt wordt. Rekeningen vallen meestal hoger uit en wie het contract wil opzeggen, krijgt een forse boete.

Veel van deze aanbieders gaan telefonisch te werk. Ondernemers voelen zich opgelicht door deze ‘creatieve ondernemers’. Zij hebben het gevoel dat het enige doel van de aanbieders is om zo veel mogelijk en zo snel mogelijk geld te verdienen.

Misleidende verhalen
De bureaus werken vaak in opdracht van 1 of slechts een beperkt aantal energieleveranciers. In bepaalde gevallen wordt aangegeven dat het bedrijf belt in naam van de ACM (Autoriteit Consument & Markt), de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) of dat het bureau in opdracht van een anonieme stichting onderzoek doet naar energieaanbieders om de consument te beschermen.

Het kvk-nummer van de ondernemers die gebeld worden staat in veel gevallen op hun woonadres geregistreerd met bijbehorende contactgegevens. De bureaus maken vervolgens een lijst en bellen deze af.

Een  telefonist deelt de ondernemer mede dat op het woonadres zakelijke energie afgenomen wordt, of dat er zakelijke voorwaarden zijn opgenomen in het particuliere energiecontract. In beide gevallen zou dit volgens de wet verboden zijn. De ondernemer zou daar in januari een brief over hebben ontvangen waarin staat dat de zelfstandige nog enkele maanden de tijd had om van energieleverancier te switchen. Zo niet dan volgt er aan het einde van het jaar een boete. Om deze boete te ontlopen dient de zelfstandige direct een nieuw contract aan te gaan.

Opvallend is dat het bureau toegeeft de ondernemer veelvuldig te bellen, en dat zij zich kunnen voorstellen dat andere bureaus dat ook doen. Dat heeft volgens de telefonist te maken met die zakelijke voorwaarden in het particuliere energiecontract. Het bureau wil dit maar wat graag voor de ondernemer rechtzetten. Dit doen ze met een persoonlijke code. Wanneer de ondernemer het aanbod van het bureau accepteert, lees: een nieuw energiecontract, krijgt deze een persoonlijke code. Met deze code zou de ondernemer in een volgend telefoongesprek met een telemarketeer kunnen controleren of er sprake is van telemarketing. De ondernemer vraagt het bureau naar zijn persoonlijke code en als dat bureau de code niet weet op te noemen, weet de ondernemer dat hij hier te maken heeft met een telemarketeer.

Met het aanbieden van hulp in deze zin zijn mensen snel geneigd dit te vertrouwen en over te stappen naar de energiemaatschappij die het bureau vertegenwoordigt. Zo worden er mensen ongunstige contracten aangesmeerd.

ACM en BAG bekend met praktijken telemarketeers
Het afnemen van zakelijke energie op een particulier adres is niet verboden. Wie een bedrijf aan huis heeft, mag energie afnemen voor zakelijke doeleinden. Bijvoorbeeld voor een werkruimte. Het is zelfs de moeite om na te gaan of je als ondernemer voordeliger uit kan zijn met een zakelijk of particulier contract.

Alle betreffende informatie over de ondernemer en de energie zou het bureau hebben verkregen aan de hand van de gegevens van de BAG. Dit is opmerkelijk aangezien de BAG alleen beschikt over basisinformatie van bedrijven en geen energiegegevens. En bij navraag bij de ACM of zij het bureau hebben ingeschakeld om ondernemers namens hen te bellen, wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Wel dat de ACM bekend is met deze praktijken en dat hun naam, maar ook die van de BAG en consumentenbond, misbruikt wordt door deze bureaus.

Op de vraag of het mogelijk is de brief, die in januari ontvangen zou moeten zijn, alsnog toegestuurd te krijgen en in te mogen zien, geeft de telefonist aan dat dit heel erg lastig is en  dat dit niet gaat vanwege de privacywetgeving. Wel kan heel de situatie dus razendsnel voor de ondernemer opgelost worden. Tijdens het gesprek wordt de ondernemer een email toegestuurd. Het bericht begint met ‘Ons aanbod’, een product omschrijving waarbij wordt vermeld: ‘voor dit product geldt een boetevergoeding’ en ‘de netto kosten zijn inclusief’. Onderaan het aanbod prijkt een groene knop met daarop in witte letters ‘Zakelijke overeenkomst tekenen’. De ondernemer kan daar dan een hokje aanvinken zodat er akkoord gegaan wordt met de nieuwe zakelijke overeenkomst.

Veel van deze bureaus vragen consumenten of ondernemers om te klikken op een knop op een site of op een link in een sms of een e-mail. Dit is géén schriftelijke bevestiging en in deze gevallen is het contract dan ook niet rechtsgeldig. Een schriftelijke bevestiging wil zeggen dat je een handtekening onder een contract moet hebben gezet of een e-mail moet hebben gestuurd waarin je laat weten dat je op het aanbod ingaat. Anders is het contract ongeldig volgens de wet.

Wat is strafbaar?
Wat deze bureaus doen is in eerste instantie niet strafbaar. Zij moeten echter de klanten wel goed informeren. Wanneer zij misleidende informatie verstrekken of belangrijke informatie achterhouden is er sprake van strafbare feiten.

Alsnog een contract…
Wanneer een ondernemer of consument alsnog een contract aangesmeerd is, dan geldt bij telefonische verkoop een bedenktijd van 14 kalenderdagen vanaf de dag dat de bevestiging van het afgesloten energiecontract is ontvangen. Binnen die periode kan de ondernemer dus alsnog van een energiecontract af.

Als de bedenktermijn is verlopen maar het erop lijkt dat er op basis van een oneerlijke wervingsmethode overgestapt is naar een andere energieleverancier, dan kan er een klacht ingediend worden bij de leverancier en zo nodig daarna bij de Geschillencommissie Energie en Water. Het kan verstandig zijn juridisch advies in te winnen over vervolgstappen.

De ACM roept ondernemers en consumenten op om melding te maken als zij zijn gebeld door dergelijke bureaus en de naam van de ACM, BAG of Consumentenbond worden misbruikt om een contract te verkopen.

Bron: ACM (Autoriteit Consument & Markt), Consumentenbond

*De naam van de telefonist en telemarketeer zijn gefingeerd en bekend bij de redactie
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen